Klein Gunnewiek staat in de Top 10 van circulaire autodemontagebedrijven van Nederland. Schaalvergroting is een must om relevant te blijven in die branche. Na twintig jaar verhuist het familiebedrijf naar een groter perceel op bedrijventerrein Laarberg in Groenlo. “We hebben hier ruimte, arbeidspotentieel en ondernemersvrijheid. Ik zie ons hier nog wel twintig jaar groeien”, aldus Susanne te Poele-Klein Gunnewiek.
Klein Gunnewiek koopt schadeauto’s op bij voornamelijk verzekeraars en geven alle bruikbare onderdelen een tweede leven. Susanne te Poele-Klein Gunnewiek, financieel medewerker en dochter van een van de medeoprichters van het bedrijf, legt uit: “We demonteren jonge gebruikte auto’s, reviseren motoronderdelen en versnellingsbakken en verkopen deze en het plaatwerk aan garages, leasemaatschappijen, autodealers, autoschadeherstelbedrijven en een enkele particulier.”
Geen autokerkhof maar systematisch werken
Als mensen bij ons een rondleiding krijgen, horen we steevast dat ze zich iets totaal anders hadden voorgesteld bij een autodemontagebedrijf. Alle auto’s worden netjes inpandig opgeslagen en binnen een maand zijn ze volledig gedemonteerd op een milieuvriendelijke en professionele manier. We weten wat er veel stukgaat in specifieke auto’s, naar welke onderdelen veel vraag is. Bij elke auto die er binnenkomt weten we wat we eruit willen halen. Elk onderdeel is traceerbaar en ingevoerd in voorraadsystemen. Onze klanten bestellen telefonisch of online. Wij gaan al heel lang zo te werk en de laatste tien jaar werkt eigenlijk de hele Top 10 autodemontagebedrijven van Nederland wel zo professioneel.”
Circulair ondernemen
Het familiebedrijf is een circulair bedrijf, wat betekent dat ze zo min mogelijk afval produceren. Uit elke auto halen ze tien tot vijftig onderdelen. Metalen en kunststof van bijvoorbeeld het chassis verkopen ze door aan granulaatproducenten. Vloeistoffen (zoals rem–, koel– en airco–) worden volgens strenge voorschriften ingezameld en afgevoerd. Susanne: “De keten waar wij onderdeel van uitmaken hergebruikt samen 98% van elke auto. Dat is een van de hoogste percentages in de circulaire industrie.”
Passie voor autotechniek
In ’83 richtten Susannes vader en zijn broer dit bedrijf op, met ondersteuning van haar moeder en tante. Inmiddels telt het familiebedrijf ruim vijftig medewerkers. Susanne werkt er nu negen jaar als financieel medewerker maar liep er als puber al rond om bij te verdienen. Ook veel medewerkers zijn hier al hun hele werkende leven. In de werkplaats hebben alle collega’s een basis in autotechniek of werktuigbouwkunde. “Of ze nu 16 of 66 zijn, wat hen bindt is een liefhebberij voor auto’s”, weet Susanne. “Veel van hen sleutelen thuis aan motoren, oldtimers of raceauto’s. Die persoonlijke interesse maakt ook dat onze technische kennis van hoog niveau en up-to-date is.”
Hoge milieucategorie en veel ruimte
In 2002 verhuisde Klein Gunnewiek van Den Sliem, een industrieterrein 500 meter verderop, naar de Laarberg. Op de oude locatie was niet genoeg bouwgrond meer beschikbaar. “Wij vallen met ons bedrijf in een hoge milieucategorie én we hebben veel ruimte nodig. Dat kan op Laarberg.” Het familiebedrijf zag hoe het ‘nieuwe’ Laarberg de laatste jaren zijn robuuste huidige vorm kreeg. “Tien jaar geleden hadden Nederlandse bedrijventerreinen het moeilijk. Hier gebeurde ook niet veel. Maar nu neemt de bezetting een vlucht en is er veel beweging”, beschrijft Susanne. “De kavels op Deel 1 van de Laarberg werden volgebouwd en we zagen interessante namen zich hier vestigen: Aldi, Pfeifer, Mueller. We zien überhaupt dat dit gedeelte van de Achterhoek steeds aantrekkelijker wordt voor grote bedrijven met 100+ medewerkers en internationale afzetmarkten. Logisch ook: de nieuwe N18 maakt de bereikbaarheid goed, je zit zo in Duitsland en er is hier relatief veel bedrijvigheid in verhouding tot het aantal inwoners. Toch profiteer je hier van een flink arbeidspotentieel. Wij hebben nog geen moeite gehad om goed autotechnisch personeel te vinden.”
Samenwerkingspilot Toekomstbestendig Ondernemen
Behalve grote bedrijven bevinden zich op het terrein ook MKB-bedrijven en een enkele eenmanszaak. Dat komt de sfeer op het terrein ten goede, ervaart Susanne. “De Gebiedsonderneming stimuleert onderling contact. Samen met drie andere bedrijven doen we mee aan een pilot van de Gebiedsonderneming rondom Toekomstbestendig Ondernemen. De HAN organiseert tien avonden waarbij we als bedrijf verassende inzichten verkrijgen in onze eigen situatie, ons concurrentieveld, ontwikkelingen in de branche, op het vlak van duurzaamheid en circulair ondernemen. Maar ook hoe je als werkgever aantrekkelijk blijft en hoe je dat kan monitoren.” Uiteindelijk doel van de pilot is ook om te ontdekken hoe de bedrijven op Laarberg elkaar kunnen helpen ontwikkelen. Hoe ze lokaal slimmer kansen kunnen benutten om elkaar in de regio verder te helpen. “Omdat het bedrijventerrein nu vol begint te lopen, wordt de Vereniging van Eigenaren ook steeds actiever. We verwachten dat het onderling contact alleen maar zal intensiveren.”
Vrij ondernemen zonder restricties en mét hulp
Bijna twintig jaar na de eerste verhuizing heeft Klein Gunnewiek weer een grotere plek nodig. “Om in de top van de demontagebedrijven te acteren moet je blijven vernieuwen en vergroten. Vooral vanuit autoproducenten is dat een trend; zij doen liever zaken met één groot, dan met drie kleine bedrijven. Schaalvergroting is dus een belangrijke ambitie. Gelukkig kan dat allemaal op Laarberg. We verhuizen binnenkort naar een perceel dat drie keer zo groot is en naar een pand dat twee keer zo groot is. Dat bouwen we in eigen beheer. De Gebiedsonderneming heeft ons geholpen met de vergunningaanvraag; samen met hun juristen maakten we de aanvraag zo volledig mogelijk zodat deze geen vertraging oploopt.” Nu dat gedeelte is geregeld, wordt Klein Gunnewiek vrijgelaten in wat ze bouwen en hoe ze hun kavel indelen. De Gebiedsonderneming en de gemeente hebben heldere afspraken. “Zo kan je hier echt ondernemen.”
Toekomst in elektrische autotechniek
Behalve met de vergunning kan Klein Gunnewiek ook rekenen op ondersteuning door Laarberg bij het uitzoeken van wetgeving en richtlijnen rondom hun innovatieambities, bijvoorbeeld rondom het opslaan en reviseren van accu’s en elektra. “Auto’s bevatten steeds meer elektrotechniek en computersystemen ter bevordering van bijvoorbeeld de veiligheid, zoals EPS en Lane Assist. En natuurlijk komen er steeds meer elektrisch aangedreven auto’s op de markt.
Dat brengt andere onderdelen met zich mee om te demonteren en reviseren, inclusief elektrische accu’s. Daarnaast willen we een grotere opslagcapaciteit voor het metaal en kunststof zodat we deze materialen eventueel kunnen vasthouden tot de verkoopprijzen interessant zijn. Of misschien willen we ze zelf wel gaan verwerken tot granulaat. Ik heb er geen twijfel over dat Laarberg de plek is om onze ambities en ideeën te realiseren. De komende twintig jaar zie ik ons hier wel verder groeien.”
Joost Okkema – Directeur
Neem contact op
Heeft u vragen? Laat het ons weten: wij nemen graag contact met u op.