Eén van de eerste bedrijven die zich op Laarberg vestigden, is De Klok Dranken. Als dochteronderneming van Grolsch is deze drankengroothandel welbekend in de omgeving en met de vestiging in Groenlo valt er dan ook van alles op zijn plek. Laarberg sprak met distributiemanager Dennis Meurs over het belang van investeren in tijden van crisis, van flexibel omgaan met je vastgoed en vertrouwen in de toekomst.
Bijna 5.000 artikelen
Het assortiment van zelfstandige drankengroothandel De Klok bestaat uit bijna 4.500 artikelen voor de horeca. Allerhande soorten bier en speciaal bier, frisdranken, wijnen, koffie en alle benodigdheden voor het maken van cocktails. Maar uiteraard ook diverse non-foodartikelen zoals glaswerk en schoonmaakproducten. Op dit moment heeft De Klok Dranken vijf vestigingen in Nederland: Groningen, Deventer, Delfgauw, Helmond en Groenlo.
Voorraadbeheer gecentraliseerd
“Toen ik 12,5 jaar geleden bij De Klok Dranken kwam werken, hadden we nog zeven vestigingen,“ vertelt Meurs. “Mijn eerste taak was het centraliseren van het voorraadbeheer. Daarbij hebben we de vestigingen in Babberich en Enschede samengevoegd. Als je dan ongeveer in het midden een locatie zoekt en op de kaart kijkt, kom je uit in Groenlo. Daar was een pand vrij op Laarberg, waar nog geen ander bedrijf in had gezeten. Met slechts een paar wijzigingen aan het pand konden we er zo in. Zo zijn we in Groenlo terechtgekomen, wat natuurlijk een perfecte vestigingsplaats is als je onderdeel bent van Grolsch.”
Flexibele inzet van vastgoed
De locatie aan de N18 is erg prettig voor de distributie, maar logistieke uitdagingen blijven er altijd, aldus Meurs: “Je wilt altijd zo efficiënt mogelijk omgaan met de ruimte die je beschikbaar hebt in het pand. Op dat gebied valt er bijvoorbeeld al heel wat op te lossen door van een dagdienst naar een drieploegendienst te gaan. Dan kun je veel meer werk verzetten in dezelfde ruimte. Het blijft vastgoed, daar moet je flexibel mee omgaan. Je wilt niet tien jaar in een te groot of te klein pand zitten. Het moet passen bij wat je op dat moment nodig hebt. Dat doen we bij al onze vestigingen. Net zoals we met sommige van onze buren op Laarberg samenwerken, terwijl we voor andere diensten landelijke afspraken hebben.”
Slim omgaan met de coronacrisis
Een van de sectoren die vreselijk te lijden hebben onder de coronamaatregelen, is toch wel de horeca. Precies de doelgroep van De Klok Dranken, die dit natuurlijk terugziet in de omzet tijdens deze crisis. Meurs: “We profileren onszelf als dé drankengroothandel van Nederland; 99% van onze klanten bestaat uit horeca. Die liggen al een jaar vrijwel stil. Echter, in de korte periode dat de horeca weer onder voorwaarden open mocht, liep het meteen weer heel goed. Daarom hebben we de afgelopen periode veel tijd geïnvesteerd in het verbeteren ons e-commerce platform en onze communicatiemiddelen. Daarnaast hebben we andere activiteiten ontplooid, zoals het inzetten van onze vrachtwagens voor onder andere retailtransport voor Grolsch. Bovendien hebben we een groot deel van onze mensen gealloceerd binnen de brouwerij. Al met al kijken we met veel vertrouwen naar de toekomst. Ons opstartplan ligt klaar.”
Joost Okkema – Directeur
Neem contact op
Heeft u vragen? Laat het ons weten: wij nemen graag contact met u op.